کيفيت مدارس و عوامل مؤثر بر محبوبيت آن مسألهاي بسيار مهم است که مرکز توجه متخصصان تعليم وتربيت بوده است. اين عوامل شامل: محيط مدرسه و خدمات مدرسه، معلمان، مديران، برنامه آموزشي ، دانش آموز، قوانين و مقررات مدرسه، جو مدرسه، فرهنگ مدرسه، انتظارات جامعه از مدرسه نيروي انساني متخصص و متعهد، مديريت آموزشي قوي، ويژگيهاي فراگيران، فرايندهاي يادگيري و ياددهي همچنين کيفيت معماري در محيط هاي يادگيري مي شود.  محققان به پيچيدگي ارتباط بين شکل و خواص فيزيکي مدارس و آموزش و يادگيري را پي برده اند. در واقع فضاي ظاهري خوب و کافي، تجهيزات و ميز صندلي مناسب، محيط تميز و منظم، باعث احساس خوب دانش آموزان شده و در نتيجه در آموزش و يادگيري تأثيرگذار است بيساري از عوامل محبوبيت مدرسه مي توانند بر کيفيت فرآيند ياددهي و يادگيري نقش آفريني کنند . ترديدي نيست وقتي يک مدرسه مشهور و محبوب مي شمو که از امکانات آموزشي و توان مديريتي بالا و معلمان خبره اي داشته باشد و اين آمر نقش تأثيرگذاري بر کيفيت آموزشي و تربيتي دانش‌آموزان دارد. با توجه به الگوهاي رفتاري کودکان در محيط‌هاي آموزشي مي‌توان فضاهاي آموزشي و ورزشي مدارس را طوري طراحي کرد که باعث جذابيت و لذت‌بخش بودن محيط مدرسه براي دانش‌آموزان باشد و همين امر نقش عمده‌اي در افزايش يادگيري دانش‌آموزان دارد. در نظام آموزشي تجهيزات و وسايل کمک آموزشي به‌عنوان ابزاري براي سهولت در امر تدريس و يادگيري به کار مي‌روند، زيرا آموزش تئوري و عملي را با هم ترکيب کرده و باعث يادگيري و تنوع در کلاس درس مي‌شوند. بنابراين استفاده از تجهيزات و وسايل کمک آموزشي مي‌تواند تجارب عيني و واقعي را در اختيار دانش‌آموزان قرار دهد، دستيابي به نتايج فوري از آموزش را ممکن و اثر يادگيري را دائمي کند. فرآيند ياددهي -يادگيري به تغييري اطلاق مي‌شود که بتوان آن را سنجيده و مشاهده کرد. اگر نتوان ياددهي -يادگيري را مشاهده کرد و سنجيد، آموزش با دشواري روبه‌رو مي‌شود.شعار آموزشي جديد در کنفرانس جهاني آموزش براي همه،‌ تأکيد بر فرآيند ياددهي -يادگيري است. اين شعار حقانيت يادگيرندگان و حقانيت معلمان را مدنظر دارد. با نگاهي اجمالي به نحوه ياددهي - يادگيري در مدارس در مي يابيم که گفتن، شنيدن و حفظ کردن، ارکان فعاليت هاي ياددهي - يادگيري را تشکيل مي دهد. اين مؤلفه ها با نام هاي مختلف از سوي صاحب نظران تعبير شده است. رويکرد بانکي، رويکرد نتيجه محوري،پاسخ محور، معلم محور، غير فعال و . . در رويکرد حافظه محور، مطالب يک طرفه از سوي معلم به دانش آموزان ارائه مي شود، غافل از اين که اين شيوه، خود، مانع يادگيري و خلاقيت است. همان طور که پياژه گفته است، آموزش مانع خلاقيت است. باکمي تأمل در مي يابيم که يادگيري به شيوه ياد شده، خلاف فطرت دانش آموزان در فرايند ياددهي - يادگيري است، چرا که دانش آموزان دوست دارند علاوه بر شنيدن، مشاهده ، لمس، سوال و جستجو کنند و تفکر، کاوشگري، آزمايش و پژوهش داشته باشند و به نوعي تفسير و قضاوت کنند. به عبارت ديگر، بايد در فرايند تدريس فرصتي ايجاد شود تا دانش آموزان نحوه يادگيري را تمرين کنند و روش يادگيري را ياد بگيرند. اين نوع يادگيري با نظريه فراشناخت در ارتباط است. آگاهي، کنترل و هدايت سازمان شناختي خود را فراشناخت مي گويند. خود آغازگري، خود رهبري، خود تنظيمي، خودانگيزي، خود يادگيري، خود انديشي، خود باوري، اعتماد به نفس، خود ارزيابي، تفکر انتقادي، تفکر خلاق، نقطه عطف نگرش يادگيري بر اساس نظريه فراشناخت است و کشف خود، در درون، درباره مطالبي که ياد مي گيريم و تجربه و به کار بستن آموخته ها در زندگي، از جمله اصول نظريه فراشناخت هستند. اهميت اين موضوع به قدري است که يکي از عوامل اصلي در محبوب بودن يک مدرسه است مدارسي که بتوانند اين مقوله را به درستي اجرا نمايند از نظر والدين و دانش آموزان در اولويت اول قرار دارند.


 

موانع و چالشهاي برگزاري مسابقات ورزشي دانش آموزي با رويکرد مدرسه

نقش محيط مدرسه و کلاس درس در پيشبيني کارکرد اجتماعي به واسطه مها

شناسايي عوامل محبوبيت مدرسه و رابطه آن با فرايند ياددهي _ يادگير

يادگيري ,آموزشي ,ياددهي ,مي ,آموزش ,مدرسه ,دانش آموزان ,يادگيري را ,ياددهي يادگيري ,و يادگيري ,يادگيري و ,فرآيند ياددهي يادگيري ,عوامل محبوبيت مدرسه

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

حیاط خلوت سارا درهم طورانه دانلود فایل فروشگاه اینترنتی فایل فروشگاه اینترنتی زیور آلات،هدیه برای خانم ها،هدیه برای همسر،فروش کالای لوکس،سواروفسکی مدرس و مشاور دوره ديجيتال مارکتينگ بازاريابي آنلاين اينترنتي پروپوزال پایان نامه مقالهISI صنایع غذایی تحقیقات بازار نماد مهر هر چی که بخوای