انسان موجودي اجتماعي و نيازمند برقراري ارتباط با ديگران است، به گونه‌اي که بسياري از نيازهاي متعالي و شکوفايي استعدادها و خلاقيت‌هايش از طريق تعامل بين فردي و ارتباط اجتماعي شده و به فعل درمي‌آيد. افزون بر اين، رشد اجتماعي مهم‌ترين جنبه زندگي هر فرد است و به نوبه خود منجر به ارتقاء رشد هوشي و ساير جنبه‌هاي رشد فردي مي‌شود. از اين‌رو، کساني که در حوزه‌هاي اجتماعي شکوفا شده‌اند، به سطحي از توانايي در روابط اجتماعي دست يافته‌اند که به راحتي مي‌توانند با زندگي و مردم سازگار شوند . نهادهاي مختلفي در زمينه پرورش مهارت‌هاي اجتماعي نقش دارند که يکي از مهم‌ترين اين نهاد‌ها مدرسه است. مدرسه به عنوان يک پايگاه مهم آموزشي تأثير غير قابل انکاري در امر ترييت دانش‌آموزان دارد . در مدارس نيز عوامل گوناگوني در پرورش مهارت‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان تاثير دارند، يکي از مهم‌ترين عوامل مرتبط با مدرسه، جو اجتماعي مدرسه يا جو سازماني است . جو به عنوان بخشي از فرايندهاي سازماني کارکرد موفق سيستم‌ها را هدايت مي‌کند، به طور منظم در مدرسه و هم‌چنين در کلاس درس وجود دارد و آن چيزهايي را که وانمود مي‌کند تنها مربوط به ظاهر خارجي‌شان نيست، بلکه از آن بسيار عميق‌تر است. جو کلاس درس يکي از اجزاء ساختار داخلي مدرسه است. جو کلاس درس به عنوان محيط يادگيري بعضي اوقات با اصطلاحاتي از قبيل اتمسفر ، محيط ، اکولوژي ، و محيط يا قلمرو اجتماعي بيان مي‌شود و با ساختار ارزش‌ها و هنجار‌هاي خود مي‌تواند جهت‌هاي معلمان و شاگردان را در رهبري موفقيت‌آميز تدريس و يادگيري هدايت کند و اثربخشي مجموعه سازماني مدرسه را افزايش دهد. در حقيقت، آن جزيي از يک مجموعه محيطي مدرسه است که بر پايه و اساس آن مي‌توان به طور آشکار ديد که معلمان، کارکنان، شاگردان، و ديگر پرسنل چگونه آن را احساس مي‌کنند . به طور ساده‌تر مجموعه‌اي از خصوصيات داخلي سازمان که موجب تمايز مدارس از يکديگر شده و در رفتار اعضاي آن‌ها تأثير دارد، جوسازماني مدارس ناميده مي‌شود. به عبارت دقيق‌تر جو مدرسه عبارت است از کيفيت نسبتاً پايدار محيط مدرسه که معلمان آن را تجربه کرده‌اند، بر رفتار آنان تأثير گذاشته و مبتني بر ادراک جمعي رفتار مدرسه است . مدرسه هم محيطي تحصيلي و هم اجتماعي است و مستم انطباق موفقيت‌آميز دانش‌آموز در هر دو بعد تحصيلي و اجتماعي است. مدارس امروز نياز به آموزش مهارت‌هاي اجتماعي را به دانش‌آموزان احساس مي‌کنند در حالي که تعدادي از دانش‌آموزان به صورت طبيعي در مهارت‌هاي اجتماعي خوب و ماهر هستند، بسياري از بچه‌ها نياز به آموزش اين مهارت‌ها دارند. مهارت‌هاي اجتماعي مجموعه‌اي از توانايي‌ها است که قدرت سازگاري، رفتار مثبت و خودکارآمدي را افزايش مي‌دهد . در نتيجه شخص قادر مي‌شود بدون اين که به خود يا ديگران صدمه بزند مسئوليت‌هاي مربوط به نقش اجتماعي خود را بپذيرد و با چالش‌ها و مشکلات روزمره زندگي به شکل مؤثر رو به رو شود. کسب مهارت‌هاي اجتماعي با فرايند جامعه‌پذيري و يادگيري اجتماعي ارتباط دارد، و اين دو، پيش زمينه مهارت‌هاي اجتماعي هستند و بدون اجتماعي شدن يادگيري مهارت‌هاي اجتماعي ممکن نيست. ماسن و همکاران (1990) معتقدند چهار عامل اساسي در اجتماعي شدن و کسب مهارت‌هاي اجتماعي تأثير دارند که عبارتند از :(1)خانواده، (2) همسالان، (3) مدرسه(4) و تلويزيون . نظريه کرت لوين با هر‌‌گونه بحثي به جو يا فضاي اجتماعي کلاس درس مرتبط مي‌شود. لوين معتقد بود که براي درک رفتار انسان بايد به کل موقعيتي که رفتار در آن اتفاق مي‌افتد توجه کرد. اصطلاح کل موقعيت به معناي انسان و محيط اوست. لوين اضافه مي‌کند که ضرورتاً موقعيت، متشکل از عوامل و عناصر عيني و ملموس محيطي نيست، بلکه درک و برداشت خود فرد از آن موقعيت نيز تعيين کننده است و بايد مورد توجه قرار گيرد . بلوم معتقد است که شرايط، نيروها و محرک‌هاي خارجي (اعم از فيزيکي، اجتماعي، ذهني) جو را به وجود مي‌آورد و دروني‌ترين کنش، واکنش‌هاي اجتماعي از يک سو و نيروهاي فرهنگي و سازماني دوردست از سوي ديگر، مي‌توانند جو رواني- اجتماعي کلاس را متأثر سازند . در واقع عوامل رواني اجتماعي حاکم بر کلاس درس، نقش مهمي‌در حل مشکلات مانند ترک تحصيل، غيبت از کلاس، اندوه و افسردگي دانش‌آموزان، برخورد و تنش‌هاي بين کلاسي، وظيفه‌گرايي و رقابت يا رفاقت کلاسي، به عهده دارند. با وجود اين، کودکان و نوجوانان با ناتواني‌هاي اجتماعي در سازگاري و انطباق با رفتارهاي گروهي در مدرسه مشکل دارند که اين ناتواني‌ها بر سازگاري با مدرسه و يادگيري و پيشرفت اين دانش‌آموزان تأثير منفي دارند . فاتحي‌زاده و فتحي (1380) در پژوهش خود با عنوان بررسي عملکرد مدرسه در ايجاد و پرورش مهارت‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان دختر دبيرستاني به اين نتيجه رسيدند که مدرسه و برنامه درسي نقش مؤثري در ايجاد و پرورش مهارت‌هاي اجتماعي دارند. بنابر گفته کانتر و همکاران، جو مطلوب حاکم بر کلاس درس عبارت است از مشارکت دانش‌آموزان در کلاس درس(در امور تدريس، يادگيري، برنامه‌ريزي و غيره . محيط‌هاي کلاس درس و مدرسه بر پيشرفت و نگرش دانش‌آموزان تأثير به سزايي دارند، به گونه‌اي که تفاوت عملکرد دو گروه از دانش‌آموزان با عملکرد تحصيلي بالا و پايين به نوعي به تفاوت ادراکشان از محيط يادگيري مربوط است که به جهت‌دهي معني‌دار به يادگيري منجر مي‌شود

موانع و چالشهاي برگزاري مسابقات ورزشي دانش آموزي با رويکرد مدرسه

نقش محيط مدرسه و کلاس درس در پيشبيني کارکرد اجتماعي به واسطه مها

شناسايي عوامل محبوبيت مدرسه و رابطه آن با فرايند ياددهي _ يادگير

اجتماعي ,مدرسه ,مهارت‌هاي ,کلاس ,جو ,دانش‌آموزان ,مهارت‌هاي اجتماعي ,کلاس درس ,مدرسه است ,است که ,مدرسه و ,پرورش مهارت‌هاي اجتماعي ,مهارت‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

وبلاگ همسفران بوشهر آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور) سلـحــشـوران شـهـر نــراق سایت تحلیل بورس، فارکس و ارز دیجیتال حمید راحت حق| Rahathagh.ir سه دختر عاشق غمخوار هم باشیم tara 49831630 digimarketsh jelveyemahtabr