تربيت بدني و علوم ورزشي و ساير زير مجموعههاي آن يکي از جذابترين و آشناترين علوم معاصر است. ورزش در تامين حفظ سلامت جسمي و روحي انسان بويژه جوانان و نوجوانان و نقش آن در شکوفايي استعدادها سبب شده است تا اين علم جايگاه ويژهاي در جوامع مختلف بشري بيابد. آموزش و پرورش نيز در کنار ديگر نهادهاي مرتبط با ورزش، جايگاه ويژه و سهم مهمي در مسير تعالي و پيشرفت ورزش کشور برعهده دارد. يکي از راههاي تعميم و گسترش ورزش در جوامع و گسترش ورزش همگاني، برگزاري و اجراي مسابقات ورزشي است. مسابقه ورزشي عمل چندتن يا چندگروه براي پيشي گرفتن بر يکديگر در امر ورزش مي باشد. ورزش و تربيت بدني در مدارس، در اولين گام خود سلامت، شادي و نشاط را براي دانشآموزان به ارمغان خواهد آورد. دانشآموزان به عنوان آيندهسازان کشور بسيار نيازمند پرورش آمادگي جسماني و توسعه سلامتي هستند. تربيت بدني در مدارس با شناسايي نخبگان ورزشي دانشآموز ميتواند سبب اعتلاي ورزش قهرماني و حرفهاي کشور شود. شناسايي و کشف استعدادهاي دانشآموزان ميتواند فضاي ورزشي کشورمان را بيش از پيش شکوفا و پررونق سازد. بخش بزرگي از فعاليتهاي اوقات فراغت و فوق برنامه دانشآموزي را مسابقات ورزشي درونمدرسهاي و برونمدرسهاي تشکيل مي دهند. المپياد ورزشي درونمدرسهاي، برگزاري بازيها و مسابقات مختلف ورزشي درونکلاسي، بينکلاسي و بينپايه اي در يک دوره زماني مشخص از سال تحصيلي که با توجه به علائق دانشآموزان و امکانات مدرسه ، ويژگيها و شرايط اقليمي منطقه و مناسبتهاي خاص به مرحله اجرا گذاشته ميشود. مسابقات برونمدرسهاي شامل مسابقات مدرسهقهرمان و کانونقهرمان است که طبق بخشنامه ارسالي از وزارت آموزش و پرورش و فدراسيون ورزشي دانشآموزي در بازده زماني يک سال تحصيلي به ترتيب در سطح مدرسه، منطقه، شهرستان، استان، کشور و مسابقات بين المللي دانشآموزي برگزار ميشود. در اين طرح، بهجاي رقابت بين منتخبها، رقابت بين دانشآموزان برتر در مسابقات انفرادي و مدارس برتر هر مرحله در مسابقات تيمي انجام ميشود تا جايي که نهايتاً مدرسه يا دانشآموزي که به مقام قهرماني کشور دست يابد ، به عنوان نماينده، در مسابقات بين المللي زيرنظر فدراسيون بين المللي ورزش مدارس ISF به رقابت ميپردازد. توجه جدي و ريشه اي به مسابقات ورزشي دانش آموزان در سطوح مختلف ضمن ارتقاي ورزش و تربيت بدني در آموزش و پرورش زمينه مناسبي را براي پايگاههاي قهرماني فدراسيونهاي ورزشي نيز مهيا و ايجاد مينمايد. اجراي مسابقات و رقابتهاي ورزشي، انگيزه، گرايش به انجام فعاليتهاي بدني و کسب مهارتهاي ورزشي دانشآموزان را افزايش داده و چنانچه اين رقابتها در چارچوب و اصول مدون و براساس يک نظام تربيتي مشخص صورت گيرد، موجبات پرورش فکري و جسمي نسلهاي آينده را فراهم خواهد ساخت. در همين راستا طرحهاي مدرسهقهرمان و کانونقهرمان جهت ترغيب دانشآموزان به انجام فعاليتهاي ورزشي و شناخت استعدادهاي سرشار دانشآموزان با تکيه بر مديريت و رهبري مدرسه و مشارکت اولياي دانش آموزان طراحي و اجرا ميشود. بسياري از قهرمانان نخبهي ورزشي ايران در رقابتهاي المپيک و جهاني در مدارس خود نيز ورزشکاران خوب و مدالآوري بودند، بطوريکه 85 درصد از قهرمانانها در سنين نوجواني در مدارس خود مقامهايي راکسب کرده بودند. عمده تحقيقات قبلي همچون اميري و همکاران(2015) بر روي مزاياي طرح المپياد ورزشي درونمدرسهاي بوده و تحقيق سازمان يافتهاي بر روي مسابقات مدرسهقهرمان صورت نگرفته است. جهت دستيابي به اهداف تعيين شده در طرح مسابقات برون مدرسهاي با رويکرد مدرسهقهرمان نگاه همه جانبه و کارشناسانه ميطلبد تا نتايج بهتر و شايستهتري بدست آيد.
موانع و چالشهاي برگزاري مسابقات ورزشي دانش آموزي با رويکرد مدرسه
نقش محيط مدرسه و کلاس درس در پيشبيني کارکرد اجتماعي به واسطه مها
شناسايي عوامل محبوبيت مدرسه و رابطه آن با فرايند ياددهي _ يادگير
ورزشي ,مسابقات ,ورزش ,دانشآموزان ,کشور ,مدارس ,مسابقات ورزشي ,تربيت بدني ,آموزش و ,در مدارس ,بدني در
درباره این سایت